Stravování, Zdraví

Nezkrotný hlad se projeví na váze rychle, odhalení příčiny zachrání nejen postavu

Hlad by měl po jídle hned ustoupit. Někdy nás však může doprovázet téměř neustále. Nezáleží na tom, co jsme jedli nebo kolik, prostě se stále ozývá. Může to být nesprávnými stravovacími návyky, ale příčinou může být i nemoc.

Co to je polyfagie

Polyfagie, známá také jako hyperfagie, je neustálý pocit hladu, který nemizí po jídle. To bývá často důvodem přibývání na váze. Existuje mnoho možných příčin tohoto problému. Zvýšený hlad patří k jedněm ze tří hlavních příznaků cukrovky hned po polydipsii neboli nadměrné žízni a polyurii, což znamená zase nadměrné močení. Polyfagie může být způsobena hypoglykémií, tedy nízkou hladinou cukru v krvi, a přestože je tento stav charakteristický pro cukrovku, mohou ji zažít i zdraví lidé.

Doporučený článek:  Těchto 5 produktů ničí ledviny. Vyřaďte je z jídelníčku ještě dnes

Nadměrný hlad se může vyskytnout i při hyperglykémii, která na rozdíl od hypoglykémie znamená vysokou hladinu cukru v krvi. Když štítná žláza produkuje příliš mnoho hormonů, je nadměrně aktivní, pacienti si začnou všímat hubnutí navzdory výraznému zvýšení chuti k jídlu. Polyfagie může být pak doprovázena bušením srdce, zvýšenou nervozitou, zvýšeným pocením, nesnášenlivostí tepla, chronickou únavou nebo problémy s koncentrací.

Zdroj obrázku: Freepik

Spánek a pocit hladu

Pro zdravý pocit hladu je důležité správné množství spánku a jeho kvalita. Když spíme příliš málo, zvyšuje se produkce hormonu hladu (ghrelinu) a snižuje se produkce hormonu sytosti (leptinu), což následně vede k tomu, že častěji a ve větším množství saháme po potravě. Kortizol, obecně známý jako stresový hormon, produkovaný a uvolňovaný nadledvinami v reakci na stresové podněty, může také vyvolat hlad.

Doporučený článek:  Černý česnek má jedinečnou chuť a strukturu

Pocit úzkosti a smutku často ovlivňuje to, jak často míříme k chladničce a za jakými výrobky. V případě, že sáhneme po produktech obsahujících nezdravé sacharidy a tuky, například bílém chlebu nebo rychlém občerstvení, brzy po jídle můžeme opět pocítit hlad. Je to proto, že našemu jídlu chybělo správné množství živin, jako jsou vláknina nebo bílkoviny. V průběhu času může špatná strava vést k hormonální nerovnováze, pomalému metabolismu a může zvýšit riziko diabetu.

Zdroj: https://www.healthline.com/health/anxiety-after-eating, https://thebiostation.com/bioblog/poor-nutrition-leads-to-hormone-imbalance/, https://www.wikiskripta.eu/w/Kortizol, https://www.healthline.com/nutrition/9-fixes-for-weight-hormones, https://brighamhealthhub.org/controlling-the-hunger-hormone/, https://www.sleepfoundation.org/how-sleep-works/benefits-of-sleep, https://www.verywellhealth.com/polyphagia-5114624, https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/9815-hyperglycemia-high-blood-sugar, https://www.diabetes.co.uk/symptoms/polyphagia.html, https://www.healthline.com/health/diabetes/3-ps-of-diabetes, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4159941/, https://cs.frwiki.wiki/wiki/Polyphagie_(maladie), https://www.verywellhealth.com/polyphagia-5114624