Zdraví

Chia semínka pomáhají snížit cholesterol, vhodná jsou také během těhotenství

Chia semínka jsou stále oblíbenější. Mají totiž mnoho zdraví prospěšných vlastností. Mohou snížit krevní tlak a cholesterol a také výborně chutnají. Nejčastěji si z nich připravujeme známý chia pudink. Jak na to a jaké jsou vlastnosti chia semínek?

Co jsou chia semínka?

Chia semínka jsou semena španělské šalvěje. Tato rostlina se už řadu let těší velkému zájmu především v Jižní Americe, odkud pochází. Semínka jsou malá, oválná a plochá, mají tmavou barvu a lesklou texturu. Mimo tmavou variantu se na trhu někdy objevují i bílá chia semínka.

Doporučený článek:  Čokoláda zlepšuje náladu. Alergici a obézní lidé by se jí měli vyvarovat

Proč jíst chia semínka?

Předpokládá se, že konzumace chia semínek může podpořit činnost mozku, nervového systému a zraku. Dokážou zlepšit paměť a koncentraci a pomáhají také v boji proti depresím.

Chia semínka mají pozitivní vliv na funkce oběhového systému. Mohou pomoci snížit riziko srdečních onemocnění a aterosklerózy, ale ukázala se také jako účinná při snižování vysokého krevního tlaku a hladiny špatného cholesterolu.

Zdroj obrázku: Freepik

Chia semínka mohou konzumovat také těhotné ženy, pokud na ně nemají alergii. Podpoří správný vývoj plodu a bývají velmi nápomocná při nedostatku železa a vápníku, což jsou minerály, které jsou v těhotenství velmi důležité.

Doporučený článek:  Hormony ovlivňují vzhled více, než se zdá. Stav pokožky vše prozradí

Jak připravit chutný chia puding?

Vzhledem k tomu, že chia semínka mají mnoho pozitivních účinků na organismus, mohou se snadno použít i jako přísada do dezertů, kaší nebo do oblíbeného chia pudingu.

Na přípravu chia pudingu budete potřebovat 4 lžíce chia semínek, 2 lžíce cukru a asi 330 ml mléka. Je jedno, zda zvolíte kravské, nebo jakékoliv rostlinné mléko. Chia semínka zalijte mlékem a oslaďte. Důležité je vše důkladně promíchat a připravenou směs nechat přes noc odležet v lednici. Během této doby začnou chia semínka bobtnat a dezert bude postupně houstnout. Ráno máte hotový puding, který jen dozdobíte třeba čerstvým ovocem nebo hoblinkami čokolády a můžete podávat.

Zdroj: https://www.eatingbirdfood.com/basic-chia-seed-pudding/?__cf_chl_rt_tk=SF5HSBxSLbulmW8j7o5FkVpSccBnlovZ5Fiiud9.0rM-1682320245-0-gaNycGzNC1A, https://www.medicalnewstoday.com/articles/chia-seeds-pregnancy, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4926888/, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6994964/, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9834868/, https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0alv%C4%9Bj_hisp%C3%A1nsk%C3%A1, https://www.webmd.com/diet/health-benefits-chia-seeds