Regály obchodů nás často lákají různými druhy akcí, jako například 50procentní slevou, mimosezónním výprodejem, dvěma za cenu jedné a dalšími. Nenechte se však nachytat. Ne všechny marketingové metody jsou tak zřejmé, ale po několika výpočtech můžeme snadno ověřit racionalitu té či jiné slevy.
Neuromarketing
Neuromarketing je oblast, která využívá znalostí z oblasti neurobiologie za účelem optimalizace prodeje. Jinými slovy, značky a maloobchodníci mají tendenci stimulovat náš nervový systém (často ovlivňující podvědomí), abychom byli ochotnější utrácet a byli méně obezřetní při nákupu.
O vlivu prostředí prodejny na rozhodnutí zákazníků napsala již v roce 1986 americká výzkumnice Julie Bakerová. Od té doby se uskutečnilo mnoho výzkumů o zvukovém marketingu, tedy vlivu hudby na nákupní rozhodnutí. Ukazuje se, že typ, hlasitost a tempo zvuků ovlivňují způsob, jakým nakupujeme. Proto je hudba v obchodech s oblečením pro mládež hlasitější a rychlejší. Díky rychlému tempu je nakupování méně promyšlené – nakupujeme víc a rychleji.
Aromamarketing
Dalším typem neuromarketingu nebo triků prodejců, které nás nutí utrácet více peněz, je aromamarketing. Vůně, které cítíme při procházkách po obchodech, nejsou náhodné. Čich úzce souvisí s naším limbickým systémem, který je úzce spojený s emocionálním centrem našeho mozku. Jinými slovy, vůně mohou vyvolat milé vzpomínky a pozitivní emoce, což nás dostane do dobré nálady. Prodejci, kteří zakládají svou činnost na aromamarketingu, používají speciálně vybrané vonné směsi, díky kterým se nám položky zdají krásnější a viditelnější. Kromě toho vytvářejí v našem mozku příjemné asociace, které nás nutí vrátit se do daného obchodu.
Zrak, sluch, čich, hmat. Posledním smyslem, který zůstává, je chuť. V tomto případě mají prodejci potravin prostor k tomu, aby se předvedli, protože je dost obtížné očekávat, že budeme olizovat nové džíny. Vzorky produktů lemovaných na pultu u masa nebo atraktivní a usměvavé hostesky, které nám nabízejí možnost ochutnat sušenky, pít propagovaný nápoj nebo zapálit novou chuť cigaret zdarma – to vše jsou šikovné triky značek a prodejců, díky kterým máme být ochotnější kupovat jejich výrobky.
Zdroj: https://www.waldenu.edu/programs/business/resource/how-neuromarketing-is-being-used-in-business-management