Vztahy, Zdraví

Pokles libida trápí mnoho párů. Na vině mohou být překvapivě některé léky

Snížené libido a nechuť na sex můžou mít velmi negativní vliv na váš partnerský vztah. Jenže proč se to děje? Příčin může být celá řada, a to cokoliv od chronického stresu až po závažná onemocnění, jako je cukrovka, ateroskleróza a onemocnění nervového systému. Snížení libida může být také důsledkem užívání některých léků. Které přípravky mají tento nežádoucí účinek?

Antidepresiva

Nejčastějším pomocníkem při léčbě deprese jsou právě antidepresiva. Bohužel pokles libida je jedním z častějších nežádoucích účinků při užívání této skupiny léků. Podle některých studií se tento problém týká až 80 % všech pacientů, kteří tyto léky užívají. Pokles libida není jediným nežádoucím účinkem, který se může objevit. Pacienti si také nezřídka stěžují na problémy s erekcí a na poruchy ejakulace. Některá z antidepresiv mohou také zvyšovat hladinu prolaktinu v krvi, což u mužů vede k otokům varlat a gynekomastii.

Doporučený článek:  Silná dvojka pro pevné kosti: doplňte je do jídelníčku a užijte si pohyb bez bolesti
Zdroj obrázku: Freepik

Antipsychotika

Tyto léky se užívají zejména při léčbě schizofrenie a bipolární poruchy. Bohužel jsou také další skupinou léků, které s sebou nesou vysoké riziko nežádoucích účinků, včetně snížení libida. Odhaduje se, že sexuální dysfunkce se během terapie objevují u více než poloviny mužů a asi u 30 % žen. Muži si také stěžují na potíže s udržením erekce, na problémy s ejakulací a někdy i na gynekomastii. U žen se mohou méně často objevit i poruchy menstruace a otoky prsou.

Betablokátory

Betablokátory jsou léky široce používané při léčbě vysokého krevního tlaku, anginy pectoris, srdečního selhání a glaukomu. Jejích účinkem je snížení srdeční frekvence a krevního tlaku, ale také zpomalují rychlost vedení vzruchů v srdci a snižují jeho potřebu kyslíku. Kromě poklesu libida si muži užívající betablokátory mohou stěžovat na problémy s erekcí a jejím udržením. Ženy zase mohou zažívat méně orgasmů a pociťovat menší chuť na sex.

Zdroj: https://www.health.harvard.edu/womens-health/when-an-ssri-medication-impacts-your-sex-life