Životní styl

Pití kávy v odpoledních hodinách může snížit kvalitu spánku

Ranní frmol zakončený obědem, následují odpolední povinnosti, které je nutné splnit, ale jak vše zvládnout, když únava zmáhá tělo? Vysvobozením je pro mnohé káva, která dodá energii a zbystří myšlení. Povolený dopink dobře chutná a má povzbuzující vlastnosti, ale ani káva není bez vedlejších účinků. Především v odpoledních a večerních hodinách může přinést více strastí než užitku. Proč je vhodné se v pozdním odpoledni kávy vystříhat?

Negativní účinky kávy

Bez kávy si mnozí neumí představit život, ale jako každý jiný nápoj má svá pro i proti. Přínosem je dodání okamžité energie, zlepšení koncentrace a paměti, labužníci nadto oceňují její chuť a aroma, na které jsou chuťové a čichové buňky citlivé především po ránu. V odpoledních hodinách však může lidskému zdraví škodit. Káva by se podle odborníků neměla pít déle než šest hodin před ulehnutím do postele, protože může dojít k poruše cirkadiánního rytmu asi o 40 minut, k tomu narušuje spánek.

Doporučený článek:  Hoďte za hlavu stres díky oblíbeným bylinkám. Zklidnění přinesou nejen v hektických vánočních dnech
Zdroj obrázku: Pixabay

Ztížené usínání a problém lehkého spánku

V rámci studie z roku 2014 byla účastníkům podána dávka odpovídající dvěma espressům, jistě tedy nepřekvapí, že sledovaní jedinci potřebovali delší čas na usnutí. K tomu vědci, kteří prezentovali výzkum v časopise Journal of Biological Rhythms, zjistili, že tito účastníci se častěji budili a nespali tvrdým spánkem potřebným pro regeneraci. Sekvence hluboké spánkové fáze k tomu byly mnohem kratší než u druhé skupiny sledovaných.

Potíže v menopauze

Káva je podle odborníků riziková také pro ženy v přechodu, protože období klimakteria je poznamenáno nočním pocením, které se vlivem kofeinu může zhoršit. Během menopauzy by se tak měly ženy podle studie Mayo Clinic z roku 2015 kávy vzdát zcela, především pak v odpoledních hodinách. Dalším faktorem hovořícím proti kávě jsou diuretické účinky, které mohou u žen zvýšit pravděpodobnost inkontinence, k tomu pití kávy v druhé polovině dne vede k vyšší frekvenci nočního buzení na močení.

Zdroj: https://medlineplus.gov/caffeine.html, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6292246, https://www.researchgate.net/publication/291351589_Coffee_Caffeine_and_Sleep_a_Systematic_Review_of_Epidemiological_Studies_and_Randomized_Controlled_Trials, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4657156, https://newsnetwork.mayoclinic.org/discussion/mayo-clinic-study-suggests-caffeine-intake-may-worsen-menopausal-hot-flashes-night-sweats/