Životní styl

Obsah večeře ovlivňuje kvalitu spánku

Kvalitní spánek je v dnešní době velmi cenný artikl. Problémy se spánkem jsou jednou z civilizačních chorob, přičemž není žádným tajemstvím, že nedostatek spánku má katastrofální dopad na naše zdraví a pohodu. Kvalita spánku však závisí na mnoha faktorech a udržet všechny v rovnováze je složité. Zaměřme se proto alespoň na jeden z nich, a tím je strava, tedy konkrétněji to, co jíme před spaním.

Je horší přejídání, nebo jít spát nalačno?

Jasným nepřítelem číslo jedna je večerní přejídání. Teď si jistě řeknete, to je přece jasné! Věděli jste však, že stejnou měrou je pro tělo nebezpečný i spánek nalačno? Proto se nikdy nevzdávejte večeře, avšak jezte přiměřeně a při volbě potravin se snažte držet následujících rad. Některé potraviny vám pomohou usnout, zatímco jiné naopak způsobí, že se budete hodiny převracet ze strany na stranu.

Doporučený článek:  Atrakce reality show: Proč pořady jako MasterChef a The Bachelor nadále dominují televizním vysíláním
Zdroj obrázku: Pixabay

Které potraviny vynechat?

Nejdůležitějším pravidlem je vyhýbat se těžkým a tučným pokrmům. Večeře by proto měla být lehká. Jednoduše řečeno – žádné knedlo vepřo zelo, ale spíše lehký salát jižanského typu. Samozřejmostí je vynechání nápojů, které obsahují kofein, jako je káva či různé energetické nápoje. Usínání ztěžuje také alkohol. Ten poskytuje klamný pocit uvolnění, ale brání vstupu do fáze hlubokého spánku a správné regeneraci těla.

Zdroj obrázku: Pixabay

Které potraviny tedy zlepší kvalitu spánku?

Patří sem třeba třešně, které jsou bohatým zdrojem melatoninu, hormonu, který reguluje spánkový cyklus. Stačí tak vypít sklenici neslazeného třešňového džusu nebo si dát k večeři třešňový kompot. Banán je další ovoce, které vám pomůže usnout. Můžeme v něm krom jiného najít hořčík – prvek, který ovlivňuje správné fungování nervového systému. Banán navíc příjemně zasytí a vy nepůjdete spát s prázdným žaludkem. Dále jsou to:

  • kiwi,
  • mořské ryby,
  • mléčné výrobky,
  • špenát,
  • jasmínová rýže,
  • čaj z meduňky či heřmánku.
Zdroj: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6473877/, https://www.healthline.com/nutrition/9-foods-to-help-you-sleep, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2778757/, https://health.clevelandclinic.org/do-cherries-help-you-sleep/, https://www.verywellhealth.com/magnesium-for-sleep-7501514