V dnešní době je stále těžší oddělit pracovní a soukromý život. A to zejména u lidí, kteří pracují na dálku a mají neustále přístup k e-mailu a pracovním zprávám. E-maily a zprávy z práce jsou přitom podle vědců vážným problémem a stresovým faktorem – ukazuje se, že když nám přijde upozornění, cítíme povinnost odepsat, i když se nejedná o nic naléhavého a už máme dávno po pracovní době.
Řešením může být jedna věta
Toto téma zaujalo vědce natolik, že se na něj pokusili podívat blíže a zjistit, zda by se problém nedal nějak vyřešit a zbavit zaměstnance nadměrného stresu. Zdá se, že řešení je poměrně jednoduché. Na konec každého e-mailu nebo zprávy, které odesíláme po pracovní době, připsat větu „Věc není urgentní, stačí, když se jí budete věnovat zítra.“
Jak potvrdila studie s 852 americkými zaměstnanci na plný úvazek, kteří byli náhodně rozděleni do dvou skupin, existuje velký rozpor mezi tím, jak rychle očekáváme odpověď a jak rychle se cítíme povinni odpovědět. To podle autorů studie vede k fenoménu zvanému „problém s naléhavostí e-mailu“. Zatímco odesílatelé většinou nečekají rychlou reakci na zprávu odeslanou po pracovní době, příjemci cítí tlak na to, aby co nejrychleji odpověděli. To jim způsobuje spoustu stresu.
E-maily vládnou pracovní komunikaci
Když ale odesílatelé na konec zprávy uvedli zmíněnou větu, stres se zmírnil a příjemci nepociťovali nutkání odpovědět ihned. Z praktického hlediska může studie pomoci zmírnit šíření nezdravé pracovní kultury, kdy se zaměstnanci cítí povinni zůstat ve spojení se svou prací, i když se to od nich neočekává. A protože e-maily jsou jednou z nejběžnějších forem komunikace na pracovišti, je vhodné snížit jejich negativní dopad na psychiku.
Z provedených experimentů vyplynulo, že všechny e-maily z práce, bez ohledu na to, zda jsou odeslány v pracovní době, nebo po ní, považujeme za naléhavé a cítíme potřebu na ně odpovědět. To přispívá ke zhoršení duševního zdraví. Přitom stačí opravdu málo, jen krátká informace o tom, že daná věc může v klidu počkat do zítřka.
Zdroj: https://crossware.co.nz/8-tips-defeat-email-stress-work-home/