Životní styl

Meditace posiluje mozkovou aktivitu, zlepšuje paměť a koncentraci

Když jednáme ve spěchu, často na něco zapomeneme nebo děláme hloupé chyby. Riziko takových nehod můžete snížit pravidelnou meditací, která navíc zlepšuje paměť a koncentraci. K takovým závěrům dospěli vědci z Michiganské univerzity, kteří dosud uskutečnili největší studii o účincích meditace na mozkovou aktivitu.

Studie a meditace

Výzkum publikovaný v časopise Brain Sciences se zaměřil na meditaci a zkoumal pocity a myšlenky, které se objevují v mysli a těle a mění mozkovou aktivitu spojenou s rozpoznáváním chyb. Dosavadní studie naznačují, že různé formy meditace mohou mít neurokognitivní účinky.

Doporučený článek:  Proti otokům končetin pomůže správný jídelníček. Vsaďte na zeleninu, ovoce i bylinky

Některé formy meditace se zaměřují na jeden objekt, obvykle na dech, ale otevřená monitorovací metoda, která také probíhala během výzkumu, je poněkud odlišná. Ta člověka nutí naladit se na své vnitřní já a věnovat pozornost všemu, co se děje uvnitř mysli a v těle. Psycholog Jeff Lin vysvětluje, že nejlepší je praktikovat tuto meditaci tak, že sedíte v tichu a sledujete, jak vaše myšlenky bloudí, aniž byste je nechali absorbovat.

Zdroj obrázku: Freepik

Pravidelná meditace může zlepšit každodenní fungování

Zatím se nepotvrdilo, že by jednorázová meditace poskytovala okamžité zlepšení, výsledky ostatních výzkumů však nabízejí slibné vyhlídky pro ty, kteří se meditaci pravidelně věnují. Tato zjištění přesvědčivě ukazují, že pouhých 20 minut meditace denně může zlepšit schopnost mozku odhalovat chyby. Výsledky výzkumu se přiklánějí k názoru, že meditace by se měla brát seriózněji, protože patří mezi metody, které dokážou zlepšit naše každodenní fungování.

Doporučený článek:  Jak na vytvoření stylové ložnice s podzimní atmosférou? Vsaďte na barvy, hřejivé materiály a vhodné osvětlení

V další fázi výzkumu bude zapojen větší počet účastníků a měly by se otestovat různé meditační techniky a určit, zda se změny v mozkové aktivitě mohou promítnout do změn chování i dlouhodobě. Je skvělé, že s praxí meditace se začíná seriózně pracovat. Stále to však vyžaduje mnoho práce, aby se z vědeckého hlediska zjistily všechny výhody, které nám meditace přináší.

Zdroj: https://michigantoday.umich.edu/2015/08/15/brain-changer/, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30153464/, https://msutoday.msu.edu/news/2019/how-meditation-can-help-you-make-fewer-mistakes, https://integrative-med.org/how-meditation-helps-you-make-fewer-mistakes/, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30732832/