Stravování, Životní styl

Dieta pro dlouhý život: vědci sestavili stravu, která může zachránit 26 milionů lidí ročně

Zdravá strava je základem pro zdraví, štíhlou postavu a také je nejlepší prevencí různých onemocnění. Každou chvíli se proto objevují nové diety, které doporučují jíst konkrétní výrobky a naopak zavrhují jiné. Všechny zaručují úbytek hmotnosti, detoxikaci organismu a posílení obranyschopnosti. Která dieta je ale ta správná, když existuje tolik různých variant a možností? Na tuto otázku se zaměřili výzkumníci ze skotské univerzity a vyvinuli návod na dokonale zdravý jídelníček, který může předejít až 26 milionům úmrtí ročně. Co je jeho podstatou?

Středomořská, planetární, nebo veganská?

Při snaze zhubnout se lidé často inspirují dietami, které drží známé osobnosti. Velmi populární dieta je středomořská, která spíše připomíná životní styl, ale oblíbené jsou též planetární nebo sirtuinová dieta. Právě tu zpropagovala zpěvačka Adele, která díky ní zhubla více než 40 kilogramů. Velkolepé výsledky u jednoho člověka však automaticky neznamenají, že je taková dieta prospěšná i pro ostatní. Vědci ze Skotska proto vyvinuli dietu, nebo lépe řečeno návod na stravování pro všechny, kdo si chtějí udržet zdraví a vyhnout se mnoha závažným onemocněním včetně cukrovky nebo rakoviny.

Doporučený článek:  Bylinné tinktury uleví po těžkém jídle
Zdroj obrázku: Freepik

Dlouhověkost? Méně masa a více zeleniny!

Jak žít déle a zdravěji? Odborný tým z Edinburské univerzity provedl rozsáhlou studii pomocí zkoumání jednotlivých potravin a jejich vlivu na zdraví. A jejich závěr je jednoznačný, závisí na správných proporcích jednotlivých skupin potravin, které by člověk měl za den sníst. Jídelníček dospělého by měl sestávat v základu z celozrnných výrobků včetně chleba, pohanky, ovesných vloček a otrub. Z denního příjmu by tyto potraviny měly tvořit 820 kcal, následuje zelenina a ovoce s hodnotou 720 kcal a na závěr libové maso, ryby a mléčné výrobky s 350 kcal.

Doporučený článek:  Kyselé okurky jsou napěchované vitamíny a antioxidanty, ne každému ale skutečně prospějí

Zdravý jídelníček, žádná dieta

Nejedná se tedy o dietu vymezující okruh možných nebo zakázaných potravin, ale o doporučení, kolik kalorií by měly tvořit určité skupiny výrobků. Podle vědců je tento systém snazší dodržovat, navíc neomezuje konzumaci vybraných druhů produktů, což vede u různých diet k omezení příjmu konkrétních živin. Vědci touto dietou věří, že správně nastavený jídelníček může zachránit až 26 milionů životů, kromě toho díky tomuto systému dojde k omezení negativních dopadů na životní prostředí.

Zdroj: https://pledgetimes.com/a-diet-could-save-26-million-premature-deaths-each-year/