Zdraví

Ve zdravém jídelníčku jsou tuky důležitou součástí

Tuky mají ve stravě spíše špatnou pověst. Navzdory tomu jsou nezbytnou součástí stravy. I když jejich nadměrná konzumace může vést k přibírání na váze a přidruženým onemocněním, nelze se jich ani úplně vzdát, jelikož nedostatek kvalitních tuků tělo ochromí a způsobí vážné problémy. Jak poznat, že tuku přijímáme málo?

Tuky rozpouští vitamíny A, D, E, K

Stejně jako sacharidy jsou tuky zdrojem energie, pomáhají tělu absorbovat vitamíny rozpustné v tucích a poskytují mu esenciální mastné kyseliny. Tuk je součástí buněčných membrán, posiluje mozek a oči, urychluje hojení ran a podporuje tvorbu hormonů. Je známo, že hlavním zdrojem tuků ve stravě by měly být rostlinné oleje, například olivový nebo řepkový, ale také ořechy, semena a ryby. Živočišné tuky by však měly být omezeny.

Doporučený článek:  Ředkvičky osvěží, výborné jsou ve formě šťávy

Nadměrná konzumace tuků může vést mimo jiné k rozvoji nadváhy a obezity. Tím dochází ke zvýšení krevního tlaku, což je nejčastější komplikace spojená s obezitou, a může rovněž dojít k rozvoji srdečních a cévních chorob. Ukládáním tuku v cévách dochází k jejich zúžení a snížení průchodnosti. Hrozí pak embolie a infarkt, případně cévní mozková příhoda. Proto je důležité kontrolovat množství tuků, které přijímáme.

Zdroj obrázku: Freepik

Když je tuků málo

Existují ale také případy lidí, kteří své tělo nezásobují dostatečným množstvím tuků. Tělo v takové situaci začne reagovat celkovým zánětem kůže a vypadáváním vlasů. Veškeré rány se budou hojit pomaleji a oslabuje se imunitní systém. Nedostatek tuků může vést k šerosleposti, otokům dásní, viklajícím se zubům, a dokonce i k neplodnosti.

Doporučený článek:  Plodnost podpoří zdravý a vyvážený jídelníček

Dospělý člověk by měl v tucích přijmout 25–30 % celkového denního kalorického příjmu. Tuky jsou bohužel nechvalně známé, protože mnoho lidí je přesvědčeno, že škodí štíhlé postavě. Zejména pokud s nimi konzumujeme i větší množství cukrů. Tuky se dělí na nasycené, mononenasycené a polynenasycené. Na ty první byste si měli dát největší pozor, jsou pro tělo nejškodlivější.

Zdroj: https://www.healthline.com/health/fat-deficiency, https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/know-the-facts-about-fats, https://www.healthhub.sg/live-healthy/458/Getting%20the%20Fats%20Right!, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/B9780981893600500068, https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/the-truth-about-fats-bad-and-good