Nezařazené

Dobrá zpráva pro všechny milovníky kávy: její pravidelné pití působí jako elixír mládí

Máte rádi kávu? Pak vás jistě potěší, že Světová zdravotnická organizace WHO její pití přímo doporučuje. Káva má totiž obrovské množství živin a dokáže oddálit nepříznivé změny v mozku až o osm let. Samozřejmě za předpokladu, že množství vypité kávy denně nepřekročí tři malé šálky espressa (30 ml).

Chrání cévní stěny

V takovém množství káva snižuje riziko cirhózy jater. Obsahuje totiž antioxidanty, které tlumí zánět buněk. Pokud je vaše strava bohatá na tuky, určitě si kávu neodpírejte. Polyfenoly obsažené v kávě chrání cévy a účinně pomáhají předcházet ateroskleróze, a tím pádem i mrtvici a infarktu. To vše při pití tří espress denně.

Doporučený článek:  Z koupeného vejce se doma kuře nevylíhne
Zdroj obrázku: Pixabay

Díky svému močopudnému účinku káva stimuluje ledviny k rychlejší filtraci a zabraňuje tak hromadění usazenin. Proto se její konzumace doporučuje lidem náchylným k tvorbě ledvinových kamenů. Kávu by měli popíjet i lidé, kteří pravidelně trpí zácpou. Díky fenolovým kyselinám a vláknině se už po několika minutách od vypití zrychlí pohyb střev a zvýší se sekrece trávicích enzymů. Pokud ale trpíte podrážděnými střevy, kávě se raději vyhněte.

Zmírňuje příznaky demence

Pokud máte v rodinné anamnéze případy demence nebo Parkinsonovy či Alzheimerovy choroby, kávu si neodpírejte. Výsledky studie z univerzity v Miami ukazují, že pití čtyř espress denně pomáhá lidem trpícím mírným poškozením paměti, a to až o 30 %. Snižuje také riziko demence a jiných onemocnění souvisejících s centrálním nervovým systémem. Za to může především kofein, který stimuluje produkci růstových faktorů potřebných k regeneraci nervových buněk.

Doporučený článek:  Domácí hnojivo podpoří rostliny na jaře v růstu
Zdroj obrázku: Pixabay

Kávu si dopřejte ideálně půl hodiny po jídle a zapijte ji sklenicí vody. Pokud máte vyšší koncentraci žaludečních kyselin, rozhodně kávu nepijte nalačno. Kávu pijte filtrovanou, protože filtr odstraní sloučeniny, které zvyšují cholesterol v krvi. Nikdy nepřekračujte množství kávy obsažené v jednom espressu. Předávkování může způsobit srdeční neurózu a svalový třes.

Zdroj: https://www.healthline.com/nutrition/top-13-evidence-based-health-benefits-of-coffee, https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/food-features/coffee/, https://www.who.int/elena/titles/review_summaries/restricted-caffeine/en/, https://punemirror.indiatimes.com/others/scitech/heres-how-much-coffee-is-too-much/articleshow/69312502.cms