Zdraví

Vyhnout se zcela cukru je nemožné. Alespoň částečně nahradit lze přírodními sladidly

Cukr je návykový, škodlivý, jednoduše bychom se mu měli vyhnout. Jenže všimli jste si někdy, že je takové bílé, rafinované sladidlo obsažené ve všem? Když říkáme ve všem, tak je to myšleno doslova. Například takové uzeniny, hotové omáčky, rohlíky, chléb, toustový chléb, zavařeniny, bujóny, všechno ho obsahuje. Nejhorší na tom je, že cukr způsobuje zánětlivá onemocnění, ale i rakovinu. Zkuste jej vyměnit za alternativu, která nekazí zuby, neztloustnete po ní a budete fit.

Jak cukr vyloučit

Abyste ze stravy vyloučili cukr úplně, nemohli byste kupovat žádné hotové výrobky. To znamená péct si svoje pečivo, nekupovat salámy, šunky, zavařeniny, fazole v plechovce a jiné konzervované potraviny, jednoduše vše. Museli byste kupovat vše jen v suché formě a dělat si vše sami doma. Pokud je tohle pro vás nedostupné, bud časově nestíháte, nebo prostě nechcete, existují způsoby, jak takový cukr eliminovat a nahradit ho zdravější verzí. Jaké náhražky nám mohou dodat sladkou chuť a nezničíme si přitom zdraví?

Doporučený článek:  Poloha ve spánku má vliv na jeho kvalitu

Xylitol

Xylitol neboli takzvaný dřevnatý cukr získaný z březové kůry má polovinu kalorií než běžný cukr. Jedna čajová lžička má pouze dvanáct kalorií. Také má nízký glykemický index (GI osm) a nezpůsobuje rychlé zvýšení hladiny glukózy a inzulínu.

Zdroj obrázku: Freepik

Stévie

Stévie je rostlina, kterou můžete pěstovat na balkoně, za oknem, ale i na zahradě. Za její sladkost vděčíme převážně glykosidům. Nemá skoro žádné kalorie a je mnohem sladší než samotný cukr. Ovšem na její chuť je třeba si zvyknout, protože je mírně nahořklá, ale to jen ve větším množství. Ideální pro diabetiky a lidi trpící fenylketonurií. Také obsahuje vitamín B, kyselinu listovou, vitamín C, hořčík, chrom, vápník, draslík, zinek, železo a selen. Cena je mírně vyšší, ale stačí minimum a pokrm dobře osladí.

Doporučený článek:  Červené maso ve velkém množství tělu neprospívá

Slaďte ovocem

Například takové hrozny, banány, jablka, hrušky a jiné obsahují glukózu, ale i fruktózu, což je přírodní sladidlo. Mimo to obsahují vlákninu a mnoho minerálů a vitamínů. Například banány dokonale osladí oblíbené dezerty, ale i buchty.

Zdroj: https://www.asweetpeachef.com/sugar-substitutes/