Stravování

Oblíbená mrkev může zdraví uškodit. Někteří lidé by se jí měli obloukem vyhnout

Na začátku dubna se tradičně slaví mezinárodní den mrkve. Tato zelenina je nedílnou součástí jídelníčku většiny z nás, protože ji používáme do polévek nebo omáček. Připravit z ní ale můžete také dorty, saláty nebo zdravé šťávy. Otázkou zůstává, jestli je tato oranžová zelenina vhodná pro každého. Ukázalo se, že někteří lidé by mrkev jíst neměli.

Cenné vlastnosti obyčejné zeleniny

Mrkev je jedním z nejběžnějších druhů zeleniny a často ani neuvažujeme nad tím, že by byla něčím zajímavá. Pravdou je, že je obrovským zdrojem karotenoidů (betakarotenu), vitamínu A, B, E a K, kyseliny listové, hořčíku, draslíku, fosforu, zinku, vápníku, sodíku a železa. Kromě toho je také zdrojem vlákniny a sacharidů. Mrkev zvyšuje průtok krve do srdce a má také protirakovinné vlastnosti. Doporučována je také pacientům s onemocněním koronárních tepen nebo s aterosklerózou. Pro většinu lidí je mrkev velmi zdravá, ale někteří by se jí měli raději vyhnout.

Doporučený článek:  Veganskou majonézu lze připravit v pohodlí domova
Zdroj obrázku: Freepik

Kdo by mrkev neměl jíst?

Mrkev je zelenina, kterou můžete podávat i několikaměsíčním dětem. Může se zdát, že je neškodná a mohou ji jíst všichni bez ohledu na množství. Ukázalo se, že mrkev neprospívá pacientům s cukrovkou 2. typu, kteří by ji měli konzumovat pouze v syrové formě. Tepelně upravená mrkev je totiž mnohem sladší a může vést ke zdravotním komplikacím u těchto pacientů. Opatrní bychom ale měli být všichni, protože se mrkví můžeme snadno předávkovat!

Doporučený článek:  "Moje vegetariánské jídlo milují i masožrouti." Zelenina s bylinkami není přílohou, ale hlavním chodem

Kvůli tomu, že mrkev obsahuje vysoké množství betakarotenu, by podle odborníků mohla pravidelná konzumace několika mrkví denně vést k předávkování. Mezi příznaky předávkování betakarotenem patří oranžový odstín pleti, slabost, únava, bolest hlavy a žaludku, nevolnost nebo poruchy menstruačního cyklu. Dávejte si proto pozor, abyste jí nejedli příliš mnoho. To platí nejen pro diabetiky, ale pro každého z nás, včetně zcela zdravých lidí.

Zdroj: https://www.stylecraze.com/articles/side-effects-of-carrots-you-should-know/