Stává se vám, že i nejlepší přátelé nebo kolegové mají na vás kritické, nevhodné a někdy až zlomyslné poznámky? Ignorujete je nebo děláte, že se vás netýkají, ale ve skrytu duše vás takové jednání mrzí? Musíte adekvátně reagovat, protože mlčení nebo přehlížení může znamenat souhlas. Snadno se tak můžete stát terčem takového chování i v budoucnosti, protože si okolí bude myslet, že vám takové jednání nevadí. Jak se účinně bránit?
Rozčilování rozhodně nepomůže
Začnete se po kritice nebo nejapné poznámce čílit, horlivě diskutovat, nadávat, nebo dokonce brečet? To rozhodně není adekvátní odpověď, spíše známka bezmocnosti a slabosti, což protivník vycítí a může ještě přitvrdit. Naopak nečeká, že zůstanete klidní. Pomalu a zhluboka se nadechněte, rozmyslete si odpověď a po napočítání do deseti v poklidu odpovězte. Nesmíte se při odpovědi zajíkat, argumentujte věcně a stručně.
Při kritice se ptejte a požadujte vysvětlení
Proč kolegové vaši práci kritizují? Jedná se jen o útoky na vaši osobu? V případě, že je kritika neoprávněná, nebojte se zeptat, co se stalo a proč si dotyčný myslí, že vaše práce není odvedená správně. Vhodné je se dotyčného zeptat bokem, nesnažte se požadovat vysvětlení, když proti vám stojí celá skupina kolegů nebo přátel, mohli byste totiž ztratit pevnou půdu pod nohama a odvahu věcně argumentovat.
Z kritiky a zlomyslných poznámek vtip
Pokud o některém z kolegů nebo přátel víte, že si z vás neustále vystřeluje, pokuste se obrátit jeho kritické poznámky ve vtipný komentář, nebojte si udělat sami ze sebe legraci. Co odpovědět, když si někdo myslí, že máte pár kil navíc? „Všimli jste si, jak mám díky nadváze vyhlazenou pleť bez vrásek?“ Obdobně při kritice oblečení kontrujte pochvalou, to totiž protivník v žádném případě nečeká. Kritiku můžete také rázně ukončit. „Máte pro mě řešení? Ne? Tak potom obraťme list!“
Zdroj: https://www.mindtools.com/pages/article/tactful.htm