Nezařazené

Jak pro nás může být přínosná veganská nebo vegetariánská strava?

Většina odborníků se shoduje na tom, že v příštích několika desetiletích bude přibývat osob, které se rozhodly pro veganskou stravu. Příčinou bude nejen láska ke zvířatům, ale také rostoucí povědomí o tom, co je zdravé a co nikoliv. Výzkumy naznačují, že strava založená zcela na rostlinných zdrojích (bez mléka, vajec a mléčných výrobků) je elixírem dlouhověkosti.

Přispívá ke zdraví

Potravinové alergie se většinou týkají živočišných produktů, například intolerance laktózy. S rostlinnou stravou tento problém vymizí. Také nás ochrání od kardiovaskulárních chorob, zastavuje rozvoj cukrovky a hypertenze. Ženám nad padesát let pomáhá předcházet osteoporóze a zesiluje kosti. Také chrání před aterosklerózou a Parkinsonovou a Alzheimerovou chorobou.

Mnoho sportovců, kteří přešli na veganskou stravu, je přesvědčeno, že za jejich úspěchy mohou právě rostlinné zdroje. Veganské stravě se nevyhýbají dokonce ani boxeři, kulturisté nebo zápasníci MMA, u kterých je síla rozhodujícím faktorem. Známou propagátorkou rostlinné stravy je i úspěšná tenistka Serena Williams.

Potlačuje agresi

Výzkumy ukázaly, že vyvážená rostlinná strava, ve které nechybí žádné důležité látky nebo minerály, dokáže potlačit agresivní chování. Funguje dokonce jako antidepresivum, posiluje paměť a koncentraci. Je to proto, že rostlinné zdroje obsahují spoustu důležitých vitamínů, které příznivě ovlivňují mozek a paměť.

Bez masa se lze obejít, bez bílkovin ale nikoliv. Existují ale rostlinné zdroje proteinů. Najdeme je především v luštěninách – v čočce, cizrně a fazolích. Poměrně dost jich obsahují i sójové výrobky, například tofu. Dále bílkoviny můžeme doplnit ořechy, lněnými semínky nebo pitím rostlinného mléka, například mandlového, ovesného nebo kokosového. Samozřejmě je vhodné konzumovat i doplňky stravy, které obsahují vitamíny a minerály, jež se z rostlinné stravy získat nedají.