Životní styl

Koupel 90 minut před spaním zajistí lepší spánek

Spánek je nesmírně důležitý, protože umožňuje regeneraci organismu po fyzické a psychické stránce. Podle vědců má spánek vliv na fungování mozku, kvalitní odpočinek zlepšuje paměť a podporuje kreativitu, ale podle posledních výzkumů má vliv i na hmotnost. Nedostatečný odpočinek totiž vede k přibírání na váze. A jak se dobře vyspat? Experti radí správně načasovat koupání, což umožní hlubší a kvalitnější spánek. Kdy se podle odborníků koupat, aby se dobře usínalo a spalo?

Důležité načasování koupele i teplota vody

Lidé se často koupou hned po návratu z práce nebo naopak těsně před ulehnutím na lůžko. Obojí je podle vědců špatně s ohledem na kvalitu spánku. Odborníci z Cockrell School of Engineering z Texaské univerzity v Austinu, která se řadí mezi deset nejlepších technických škol na světě, totiž zjistili, že správné načasování koupele ovlivňuje kvalitu následného odpočinku. Výzkum potvrdil, že záleží na čase, kdy se lidé před spaním vykoupou nebo osprchují, ideální je pak načasování asi 90 minut před ulehnutím do postele. Teplota vody by se pak měla pohybovat mezi 40–43 stupni Celsia.

Doporučený článek:  Přehnaná hygiena škodí. Každý den stačí mýt jen tři místa na těle
Zdroj obrázku: Freepik

Termoregulace versus spánek

Odborníci na biomedicínu z Austinu zjistili, že dopřát si kvalitní spánek je snadné při načasování termoregulace, která má následně vliv na spánek. Vědci spojili ve výzkumu výsledky pasivního tělesného zahřívání vodou s kvalitou spánku, protože teplá voda stimuluje termoregulační systém těla. Jednoduše řečeno, při sprchování nebo koupání dochází ke zvýšení krevního oběhu a zlepšuje se proudění do okrajových částí těla včetně rukou nebo nohou. Dopadem je pak odvod tepla, a tím dochází k poklesu vnitřní tělesné teploty.

Doporučený článek:  Muži dělají o samotě věci, které nechtějí, aby ostatní viděli

Čas na koupel? 90 minut před spaním!

Teplota těla není během dne konstantní, v pozdním odpoledni a v podvečerních hodinách je vyšší, zatímco během spánku je nejnižší. Vědci přišli na to, že ideální čas na koupání, aby se teplota snížila, je 90 minut před spaním. Díky tomu dojde asi hodinu před spaním ke snížení bazální teploty a následuje spánek s teplotou, kdy je na nejnižší úrovni. Biologickým budíkem je pak zvýšení teploty v ranních hodinách. Při systematickém dodržení teplotního cyklu je podle vědců možné ovlivnit spánek a jeho kvalitu.

Zdroj: https://www.nhlbi.nih.gov/health/sleep/why-sleep-important, https://www.sciencedaily.com/releases/2019/07/190719173554.htm, https://cockrell.utexas.edu/research, https://www.news-medical.net/news/20190722/A-bath-90-minutes-before-bedtime-best-for-a-good-nights-sleep-experts-say.aspx