Stravování

Artyčoky si zaslouží čestné místo v jídelníčku. Snižují cholesterol, zklidňují trávení a pomůžou zhubnout

Tato zelenina u nás není příliš známá ani populární. Artyčoky mají ovšem mnoho výhod a pozitiv, kvůli kterým byste je měli zařadit do svého jídelníčku. Obsahují mnoho cenných nutričních vlastností, které posílí zdraví, a navíc jsou při správné přípravě velmi lahodné. Lidé je konzumují již celá staletí pro jejich úžasné vlastnosti. Podívejme se, co pro vás můžou udělat.

Důležitá součást jídelníčku

Existuje velmi dobrý důvod, proč je artyčok rostlina, které si lidé po celém světě cení po mnoho generací. Má relativně nízký glykemický index a kromě toho je také zdrojem inulinu a kyseliny chlorogenové. Z tohoto důvodu se často doporučuje lidem, kteří trpí a bojují s cukrovkou. Po staletí se artyčoky používaly při poruchách trávení a problémech s játry. Obsahují cynarin, díky kterému pomáhají snižovat vysoký cholesterol v krvi, takže jsou prospěšné také pro ty, kteří bojují s jeho nadbytkem.

Zdroj obrázku: Freepik

Máte-li jaterní problémy, měli byste pravidelně sahat po extraktu z artyčokový listů. Podpoříte tímto způsobem svůj trávicí systém a zbavíte se zažívacích potíží i bez chemických léků z lékárny. Tato zelenina ovšem není vhodná pro každého. Lidé, kteří mají urolitiázu, by se jí měli vyhnout. Jinak je ale artyčok velmi zdravý, takže byste ho zaručeně měli vyzkoušet. Zajisté vám bude chutnat.

Jak artyčok připravit?

Zařaďte tuto úžasnou zeleninu do své diety a pozitivně ovlivníte svůj metabolismus. Obsahuje málo kalorií a naopak hodně vlákniny, díky čemuž vám pomůže s hubnutím. Připravit artyčoky správně přitom není vůbec složité. Stačí, když je uvaříte 3–4 minuty ve vodě s malým množstvím soli, česnekem, olivovým olejem, tymiánem, rozmarýnem a divokým kořením. Až poté vychladnou, můžete je marinovat ořechovým olejem a citronovou šťávou. Tímto způsobem budou vynikající a snadno do sebe dostanete spoustu vitamínů a minerálů.

Zdroj: https://www.healthline.com/nutrition/artichoke-benefits